navigatie overslaan

Zielroerend & bekoorlijk

Een nieuwe smaak in de Barok.
Martijn van Dongen (traverso), Markus Friemel (blokfluit), Mariette Akkerman (klavecimbel) en Inja Botden (barokcello)

+ 1 foto's

Het onderstaande was reden voor Martijn van Dongen (traverso), Markus Friemel (blokfluit), Mariette Akkerman (klavecConcerten 2021-2022 Zielroerend & bekoorlijkimbel) en Inja Botden (barokcello) om een prachtig programma samen te stellen rond de componisten Quantz, Froberger, Händel en Telemann.

In zijn Versuch einer Anweisung die Flöte traversière zu spielen (1752) roemt Johann Joachim Quantz het vermogen van zijn Duitse collega’s om de Italiaanse en Franse smaak over te nemen. De ideale muzikale stijl bestaat uit de beste elementen van alle volken, meent deze hofmusicus van Frederik de Grote. Als eerste die de werken van deftige uitheemsche Componisten’ tot voorbeeld neemt, noemt hij Johann Jakob Froberger. Deze maakte reizen naar vrijwel alle belangrijke muziekcentra in Duitsland, Italië, Frankrijk en Engeland, en nam alle componeerstijlen in zich op, om ze weer door te geven aan latere Duitse componisten, onder wie Händel. Georg Friedrich Händel, die eveneens op jonge leeftijd naar Italië reisde en daarvan de invloed onderging, kan met recht een kosmopolitisch componist genoemd worden: hij verenigt Duits contrapunt met Franse dansvormen en Italiaanse vocale lijnen. In 1701 maakte hij, 16 jaar, kennis met de niet veel oudere Georg Philipp Telemann. Ook Telemann wordt door Quantz genoemd als een van die componisten die de Duitse muzikale smaak heeft weten tebeschaaven’: haar met Italiaanse en Franse karakteristieken gemengeld’ heeft, en daardoor getransformeerd vanvrij plat, droog en mager’ tot `zielroerend en bekoorlijk’.

Wanneer

Prijzen

Entreeprijs
€ 25,00
Voorverkoop
€ 22,50