Planetenpad: ONTDEK ONS STERRENSTELSEL

‘Loop dan maar naar de maan’! Dat klinkt natuurlijk gek, maar in Nijverdal kun je figuurlijk langs de maan naar allerlei planeten lopen.

Je wandelt vanaf de Sterrenwacht, gevestigd in het Buitencentrum Sallandse Heuvelrug, langs het moderne en uitdagende Planetenpad, waar je planeten, kometen en sterrennevels passeert. Het Planetenpad eindigt in het centrum van het Nijverdal met leuke winkels, gezellige terrasjes, theater en bioscoop.

INTERACTIEF pad
Onderweg ontdek je de geheimen van ons zonnestelsel via de bijzondere, interactieve stoeptegels met de mobiele app. Als je je telefoon op de stoeptegels richt, verschijnen er miljoenen jaren oude planeten of kometen driedimensionaal op je scherm. De app neemt je mee langs deze hemellichamen en geeft een schat aan informatie.
Heb je alle objecten gescand, dan ligt er bij de Tourist Info in het centrum van Nijverdal of bij het Buitencentrum SHR een leuke verassing voor je klaar.

BELONING
Als je het hele Planetenpad hebt gelopen en alle stoeptegels hebt gescand, verdien jij een mooie verrassing! Wat dat is houden we nog even geheim, maar als je naar de Tourist Info in Nijverdal of het Buitencentrum Sallandse Heuvelrug gaat, zal één van de medewerkers je het cadeautje overhandigen. Eerlijk verdiend met al de energie die jij in het Planetenpad hebt gestopt. Met dit cadeautje leer je de sterren en sterrenbeelden nog beter herkennen.

DE STERRENHEMEL NADER BEKEKEN
Begin je liever in het centrum van Nijverdal en loop je naar de Sterrenwacht, dan kun je je wandeling afsluiten met een bezoek aan het ‘Theater van de Kosmos’, een modern planetarium waar je nog meer over het heelal kunt ontdekken. Het pronkstuk van de Sterrenwacht is de grote koepel met een diameter van 6,4 meter waar de telescopen opgesteld staan. Deze koepel, met geïntegreerd besturingssysteem, maakt het mogelijk om astronomische objecten gedurende langere tijd te observeren. Heb je dan nog niet genoeg van het mysterie van de kosmos, dan is er nog de Sky Walk, een observatieplatform op acht meter hoogte. Daar ontvouwt zich ’s avonds de sterrenhemel zich en zie je misschien wel vallende sterren. De sterrengidsen nemen je mee op deze spannende ruimtereis. Sinds kort is er op het observatieplatform van de Sterrenwacht een radiotelescoop geplaatst, die radiogolven uit de ruimte opvangt. Met behulp van radiotelescopen kunnen we "zien" wat er achter die stofwolken ligt! Kortom: ‘Dompel je onder in de sterren’!

FEESTJE TE VIEREN Ben je op zoek naar een familie-uitje of wil je je verjaardag op een aparte manier vieren, dan zijn er tal van mogelijkheden. Samen met de Vrienden van het Planetenpad, bieden we diverse arrangementen aan. Klik voor een overzicht van onze Vrienden en de mogelijkheden op deze knop